Globalna pandemija virusa korona je obrazovala novi pristup poslovanju u okviru brojnih kompanija, a koji podrazumeva rad od kuće svih zaposlenih čiji procesi rada to dozvoljavaju. Rad od kuće nije bio potpuna nepoznanica ni pre nastupanja takozvane nove normalnosti kao novog stila života i poslovanja, ali je danas ovo daleko češći vid angažovanja zaposlenih, koji će se novim okolnostima prilagođavati na različite načine, pri tome nailazeći na brojne izazove.
Više o preprekama na koje možete nailaziti u toku rada u okviru svog doma, kao i načinima na koje možete da ih prevaziđete, pročitajte u tekstu koji sledi.
Rad od kuće će za mnoge isprva delovati kao idealna solucija, pre svega zbog pomisli na slobodu koju ovakav angažman podrazumeva. Ideja da komotno obučeni, u svom krevetu ili na kauču, uz povremene pauze za poneki kućni posao ili dodatnu užinu, obavljamo svoje radne obaveze u prvi mah zvuči zaista sjajno. S druge strane, upravo ovaj komfor koji imamo u okrilju svog doma neretko dovodi do toga da naša efikasnost trpi.
Ne biste li zaista ostalli efikasni, pokušajte da svojom kućnom kancelarijom imitirate tradicionalnu, odnosno one njene prednosti koje naročito idu u prilog produktivnom toku rada, kao što su podrška pravilanom položaju tela, dostupnost neophodnog materijala za rad i eliminisanje distrakcija. Iako je udobnosti kauča teško odoleti, opredelite se za radni sto i stolicu, odnosno pravilan položaj koji će održavati vašu budnost i ići u prilog vašem fokusu. Takođe je važno da ne menjate prostror za rad previše često, već se odlučite za kutak koji ćete tretirati isključivo kao svoj radni prostor u toku svog radnog vremena.
Adekvatna opremljenost sredstvima za rad je jedan od osnovnih uslova za uspešan tok radnih procesa, te ukoliko radite od kuće imajte na umu ovaj faktor. Budući da je u okviru ovakvog angažmana osnovno sredstvo za rad računar sa prikladnom periferijom, pobrinite se da vaša računarska oprema bude dovoljno kvalitetna da može da podrži zahteve modernog poslovanja.
Dobra internet konekcija je jednako važna, te razmotrite pogodnosti koje nude različiti internet paketi i odaberite soluciju koja će najbolje odgovoriti na vaše potrebe.
U zavisnosti prirode vašeg posla, načinite selekciju potrošnog kancelarijskog materijala koji vam je potreban i obezbedite sebi ovu opremu, čiji izostanak može značajno usporiti tok vašeg rada ili odložiti finalizaciju određenih procesa.
Rad od kuće podrazumeva izvesnu izolovanost od kolektiva, što je, naročito u kompanijama čiji procesi zahtevaju timski rad, faktor koji može ugroziti vašu efikasnost. Počev od toga što je važno da imate stabilnu i brzu konekciju, koja će vam omogućiti neometanu komunikaciju sa timom putem kanala koji vaša kompanija koristi za tu svrhu, bitno je i da obrazujete kulturu redovne komunikacije sa kolegama. Na našem tržištu se ispostavlja kao najbrži optički internet, te se raspitajte kod vašeg provajdera u vezi sa ovom solucijom i uz to blagovremeno informišite svoj tim o svojim koracima rada i interesujte se za njihove aktivnosti koje su u vezi sa vašim radnim procesom.
Jedan od najvećih izazova koji se ukazuje pred zaposlenima koji rade od kuće, a koji žive u porodičnoj zajednici, jeste dinamična atmosfera u njihovim domovima. Veoma je teško ograditi se od svih dešavanja u okviru domaćinstva, koja se zbivaju u toku vašeg radnog vremena, naročito ukoliko imate decu o kojoj morate da vodite računa dok se pred vama nižu poslovni zadaci.
Sa tehničke strane, važno je da obezbedite osnovne uslove u pogledu digitalizacije vašeg doma, odnosno da odaberete paket kao što je Hipernet, koji će omogućiti upotrebu interneta vašim ukućanima bez ugrožavanja brzine interneta koji koristite za rad.
Takođe bi bilo dobro da u okviru vašeg doma odaberete kutak koji će biti relativno izolovan od dešavanja u njemu i u okviru kojeg ćete moći da se posvetite radu. Ukoliko imate decu mlađeg uzrasta, kojoj je potreban vaš stalni nadzor, odvojite prostor u okviru vaše kućne kancelarije za njihov boravak i uključite u njega edukativne igračke koje će zahtevati njihov fokus.
Za mnoge zaposlene koji su angažovani na ovaj način kroz vreme se kao velika distrakcija pokazuju obaveze u vezi sa održavanjem domaćinstva. Iako vam se pauza za ručak čini kao idealna prilika da stavite veš u mašinu ili operete sudove, nemojte upadati u ovu zamku i odložite sve kućne poslove za period dana nakon vašeg radnog vremena.
Ukoliko budete preplitali vaše kućne poslove sa vašim poslovnim zadacima, gubićete fokus i ubrzo ćete primetiti da ovakva svakodnevica šteti vašoj efikasnosti. U odnosu na vaš dom se ponašajte kao da ste zapravo odsutni i u tradicionalnoj kancelariji, a nakon radnog vremena se pozabavite privatnim obavezama.
Izazovi rada od kuće počivaju na činjenici da samostalno moramo da obrazujemo radno okruženje koje ide u prilog našoj efikasnosti i dobrim rezultatima, počev od naših radnih navika pa do uslova za rad u okviru našeg radnog prostora. Ovo znači da pred sobom, pored bavljenja poslovnim obavezama i stručnim usavršavanjem za oblast u kojoj radimo, imamo i zadatak da prilagodimo svoj privatni prostor i prilike poslovanju čiji smo, kao zaposleni, sastavni deo. Dobar plan i temeljan pristup svim koracima rada predstavljaju osnovu dobrog radnog performansa, prema tome imajte na umu sve potencijalne distrakcije i potrudite se da minimalizujete njihov efekat, te ćete ubrzo biti više no zadovoljni svojim rezultatima.